Skocz do zawartości
ecuhacked.pl

Jak przygotować auto do chip tuningu ??


Admin

Rekomendowane odpowiedzi

Witaj

W tym artykule postaram się po krótce opowiedzieć jak przygotować się na podkręcanie auta. Skupiamy się na modyfikacji sterownika nie wchodząc w wymianę osprzętu silnika. 

Pierwszym ruchem powinno być ocenienie kondycji auta.  Na prawdę warto zrobić diagnostykę za pomocą komputera(koszt 100zł-300zł) i jeżeli jest opcja to logi dynamiczne. 

`1. Czy auto nie odbiega zbytnio od parametrów fabrycznych.  Czym mniejsza ilość mocy przed tuningiem tym mniejszy przyrost po tuningu. 

2. Czy bierze olej  ? Jeśli tak to ile ? Po tuningu może brać więcej(każdy się musi nacieszyć szybszym starem z miejsca).  W skrajnych przypadkach jeżeli lejemy 1l oleju na 1000km może to nas doprowadzić do bankructwa. No chyba, że lejemy olej jaki popadnie aby był. 

3. Czy wtryski mają dobre dawki, a jeśli nie to czy korekcje są w normie ? Każdy wtrysk posiada swoją indywidualną mapę kiedy ma być otwarty. W momencie wyjścia korekcji po za normy w zależności czy dodatniej czy ujemnej mamy możliwe dwa scenariusze. Pierwszy dodatni wtrysk nie wpuszcza odpowiedniej dawki paliwa wiec komputer próbuje mu dolać. Efektem tej korekty jest brak odpowiedniej mieszanki w cylindrze i auto kuleje z nie doborem mocy. Druga ujemna korekta jest trochę gorsza. Wtrysk leje zbyt dużo, komputer próbuje ograniczyć dawkę na tyle ile może. Po wyjściu po za parametry producenta po kilku latach owocuje to wypaleniem tłoków, co z kolei prowadzi do powstawania dziur w tłokach i zniszczenia silnika. 

4. Czy układ doładowania jest szczelny ? Wiadomo, że czym auto starsze tym więcej razy było rozbierane. Przy każdym rozłożeniu i złożeniu coś się wyrabia i wchodzi coraz lżej i lżej przez co traci szczelność przy wyższym ciśnieniu. Kolejnym faktem jest to, że  cały osprzęt silnika jest narażony na skrajne spadki i skoki temperatur. W zime -30 w lato ponad 90. Przez co po kilku tysiącach cykli gumowe węże i uszczelki tracą swoje pierwotne właściwości. Pod czas modyfikowania ecu standardem jest, że ciśnienie turbo ustawia się często na maksymalne możliwe. 

5. Czy przepływomierz pokazuje odpowiednie wartości ? Wiele osób powie, że przecież można go wyłączyć i zrobić tuning bez przepływomierza. Komputer z czytuje wtedy wartości z czujnika ciśnienia i powoduje to większe opóźnienie oraz nie dokładności w obliczeniach. 

6. Stan intercoolera. Standardem jest, że po kilku latach ic jest zaklejony z zewnątrz mieszanką wszystkiego i nie odbiera temperatury. Drugi ważny fakt, to wnętrze. Warto zdjąć przewód od doładowania i sprawdzić zaolejenie. Jeżeli znajdziemy olej w przewodach od turbo warto wymontować ic i go wymyć z zewnątrz i w środku lub wymienić. Ma on kluczowe znaczenie dla auta. Powietrze powinno mieć ściśle określoną temperaturę, jeśli będzie cieplejsze, mieszanka będzie gorsza i auto przy wyższych temperaturach na dworze nie będzie chciało jechać. Nie pomoże wtedy zwiększenie ciśnienia turbo czy wcześniejszy start turbiny. 

7. Stan przewodów od sterowania turbiną oraz zawór sterowania turbiną. Przewody z wiekiem lubią się przetrzeć, rozciągnąć, czasem spaść ze złączki. Wiekowość zaworka sterującego turbiny często widać po opóźnieniu załączenia turbiny.(Tu już trzeba logi) 

8. Sprawdzić egr, jeśli jest sprawny to zaślepić. Co prawda nie wiele ma zaślepienie egr'u do tuningu. Zawór recyrkulacji spalin otwiera się tylko w określonych warunkach takich jak temperatura silnika, obroty silnika i położenie pedału gazu. Nawet jak mamy sprawny egr to w momencie wciśnięcia pedału gazu do podłogi automatycznie się on zamyka i do silnika trafiają jedynie składniki potrzebne do stworzenia mieszanki. Wiele osób mówi, że zaślepiony egr dodaje mocy. Osobiście uważam, że jeżeli mamy sprawny zawór recyrkulacji spalin to jest to nie prawda, bo tak jak napisałem wyżej w momencie wciśnięcia pedału gazu i tak się zamyka.(Warunkiem jego działania jest jazda na stałych obrotach, wtedy pracuje najlepiej.) Zaślepianie egr'u wzieło się stąd, że w większości aut z zagranicy był on uszkodzony i przepuszczał ciągle spaliny c przez co samochody miały mniej mocy, a zaślepienie faktycznie dawało efekt przyrostu (bardziej powrotu do fabrycznych parametrów). Oczywiście taniej wyciąć i dopasować kawałek blaszki ze złomu niż kupić nowy zawór. Stąd i ta legenda. Jedynym plusem zaślepionego egr'u jest czysty kolektor dolotowy powietrza co też przy tuningu ma znaczenie. Czym gładsza powierzchnia tym mniejsze opory powietrza tym większa jego dawka, mniejsza praca turbiny = dłuższa żywotność. 

Myślę, że to takie minimum jeśli chodzi o silniki starej technologii, bez dpf czy adblue. O tych nowszych będzie od dzielny artykuł.

Robiąc auto dla siebie zawsze warto się zastanowić kiedy był zmieniany rozrząd. 10 letni pasek nawet z przebiegiem 10 tyś km potrafi strzelić. Osobiście też zawsze wymieniam filtr paliwa, oleju i powietrza oraz przy okazji wymiany oleju warto zainwestować w płukankę silnika. Tak samo w przypadku wtrysków płukanka potrafi zdziałać cuda. O hamulcach czy zawieszeniu nie wspominam, każdy robi jak uważa. 

 

 

Autor: ecuhacked.pl ©2023

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.